اخبار و مقالات انجمن

۴ دلیل طغیان دلار در بازار ارز

۴ دلیل طغیان دلار در بازار ارز
فهرست مطالب

بازار ارز چند روزی است که دچار نوسان شده و عمدتا دلیل این نوسان از مسیر قیمت درهم بوده، ولی چند عامل دیگر در این بازار رو به صعود دیده می شود.

به گزارش بنکر (Banker)، در مقابل بانک مرکزی در مورد منابع ارزی می‌گه در یکی از وضعیت‌های بسیار خوب کشورمان هستیم، پس منشا نوسان این روزهای بازار از کجاست؟

در مورد این سوال چهار تا روایت وجود داره.

چهار روایت

در روایت اول ریشه نوسان به سال نوی چینی برمی‌گرده. به دلیل تعطیلات پیش رو در چین پیک تقاضا برای خرید کالا از این بازار، با تسویه حساب تجار روبرو است.

به عقیده تحلیل‌گران با نزدیک شدن به سال نوی چینی اولین فشار سال نو از این مسیره که شرکت‌ها برای سال نو احتیاج به حواله ارزی دارند.

علاوه بر این با نزدیک شدن به سال نوی چینی خطوط کشتیرانی چین هم دچار ترافیک می‌شه و تاجرها مجبورند در زمان باقی مانده تا ۲۰ بهمن که سال نوی چینی هست کالاهاشونو بخرند.

البته درمورد کشتیرانی چین به گفته تحلیل‌گران اثر تنش در دریای سرخ هم روی ترافیک کشتی‌ها تا پایان سال نوی چینی اثرگذار بوده.

روایت دوم درمورد بازار ارز عراق است. عراق اعلام کرده از ابتدای ژانویه دسترسی ۵ کشور به دلار این بازار بسته شده و ایران یکی از این پنج کشور بوده.

معاون ارتقای کسب و کارهای سازمان توسعه تجارت ایران در این باره گفته مشکل تبادلات ارزی تجار ایرانی در عراق رفع نشده و در واقع ۲۰ تا ۲۴ درصد هزینه صادرات کالاهای ایرانی و ۴ کشور دیگر اضافه شده.

تحلیل‌گران معتقدند این افزایش هزینه خودش را در درهم امارات نشون می‌ده. البته در بازار کردستان عراق هم تاجرها در این مسیر به مشکل خوردند.

روایت سوم درمورد تغییر مسیر رفع تعهد ارزی است. به عقیده تحلیلگران تقاضای غیر رسمی در گذشته با واردات طلا جبران می‌شده و از زمانی که بانک مرکزی این طلا را به قلمرو رسمی برده، عرضه در بازار غیررسمی کم شده.

دیدگاه‌تان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *