اخبار و مقالات انجمن

دلار آرام آرام رو به افزایش است

فهرست مطالب

دلار آرام آرام رو به افزایش است

به گزارش بنکر، مرتضی عزتی با اعلام این موضوع به جهان صنعت در خصوص ریشه نوسانات ارزی اظهار داشت: ترکیب عوامل اقتصادی و سیاسی می‌تواند باعث بالا و پایین شدن نرخ ارز شود.

اساسا قیمت دلار یا هر پول خارجی تحت تاثیر دو عامل عرضه و تقاضا است. با این توضیح که در ایران وضعیت عرضه خوب نیست و عرضه دلار به قدر کافی وجود ندارد.

همچنین تقاضا به دلایل مختلف به ویژه حجم بالای واردات و به ویژه فرار سرمایه به شدت بیشتر از عرضه است.

وی با تاکید بر این موضوع که افزایش قیمت ارز‌های خارجی مثل قیمت دلار، ریشه در عدم تعادل عرضه و تقاضا دارد، ادامه داد: علت این عدم تعادل به پایین بودن آمار تولید کشور بر می‌گردد.

در واقع تولید ملی ایران محدود و رشد اقتصادی پایین است. بنابراین پول ملی ایران اساسا به واسطه رشد پایین اقتصادی ارزش خود را از دست داده و باطبع ارز‌های خارجی گران می‌شوند.

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه گفت: در چنین شرایطی عوامل دیگری همانند تحولات سیاسی نیز بر وضعیت اقتصادی تاثیر منفی می‌گذارند.

با این توضیح که می‌شود عامل‌های اقتصادی را با شیوه‌هایی به طور مقطعی کنترل کرد. مثل وضعیت فعلی که دولت در چند ماه اخیر تلاش کرده نرخ ارز کمترین نوسان ممکن را به خود ببیند.

اما عامل‌های اقتصادی‌ای که خارج از حیطه دولت هستند، فشار می‌آورند و باعث افزایش نرخ ارز می‌شوند. در واقع وقتی که عوامل سیاسی به بازار ارز شوک وارد می‌کنند، آن‌ها تاثیر می‌گذارند تا قیمت‌های پایین نگه داشته شده توسط سیاست‌های اتخاذی دولت، به سمت قیمت‌های بازاری جهش پیدا کنند.

دیدگاه‌تان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *